Ładowanie

Najtrudniejsze pytania na prawo jazdy kat. b – sprawdź, czy dasz radę!

Najtrudniejsze pytania na prawo jazdy kat. b – sprawdź, czy dasz radę!

Wprowadzenie do trudnych pytań na egzaminie teoretycznym na prawo jazdy

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. B jest jednym z najważniejszych etapów w procesie zdobywania uprawnień do kierowania pojazdami. Niestety, statystyki pokazują, że nie jest to najłatwiejszy test. W rzeczywistości, wiele osób ma trudności z odpowiedzią na niektóre z bardziej podchwytliwych pytań. W tym wpisie przyjrzymy się najtrudniejszym pytaniom, które pojawiają się na egzaminie teoretycznym, i podpowiemy, jak sobie z nimi radzić.

Zasady pierwszeństwa przejazdu

Jednym z najczęściej mylących zagadnień dla zdających są zasady pierwszeństwa przejazdu. Przykładowo, pytanie: „Czy w tej sytuacji masz pierwszeństwo przed pojazdem wjeżdżającym z lewej strony na pas ruchu?” – odpowiedź brzmi: NIE. Wynika to z Art. 17 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym, który jasno określa, że kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom.

Warto zapamiętać, że włączanie się do ruchu zawsze wiąże się z koniecznością ustąpienia pierwszeństwa.

Zatrzymywanie się pod wiaduktem

Kolejnym pytaniem, które sprawia trudność wielu przyszłym kierowcom, jest zatrzymywanie się pod wiaduktem. Zdającym często mylą się przepisy dotyczące zatrzymywania się „na” i „pod” wiaduktem. Odpowiedź na pytanie: „Czy masz prawo zatrzymać pojazd pod wiaduktem, gdy znaki tego nie zabraniają?” brzmi: TAK. Prawo o ruchu drogowym zakazuje zatrzymywania się „na wiadukcie”, ale nie „pod” nim, chyba że znaki stanowią inaczej.

Manewr wyprzedzania a sygnały kierunkowskazów

Wyprzedzanie to manewr, który wymaga szczególnej ostrożności i uwagi na sygnały dawane przez innych kierowców. Pytanie: „Czy masz obowiązek zrezygnować z wyprzedzania, jeżeli kierujący pojazdem poprzedzającym włączył prawy kierunkowskaz?” często wprawia zdających w zakłopotanie. Odpowiedź brzmi: NIE. Jeśli pojazd wyprzedzany znajduje się na sąsiednim pasie ruchu, nie musisz przerywać manewru wyprzedzania, chyba że inne przepisy to zabraniają.

Cofanie na drodze jednokierunkowej

Cofanie na drodze jednokierunkowej to temat, który również pojawia się na egzaminach teoretycznych. Pytanie: „Czy na jezdni za tym znakiem pionowym możesz wykonać manewr cofania?” – odpowiedź: TAK. Prawo o ruchu drogowym nie zabrania cofania na drodze oznaczonej znakiem D-3 (droga jednokierunkowa), o ile nie odbywa się to w miejscach wymienionych w Art. 23. ust.

2, takich jak tunel, most czy wiadukt.

Pojazdy uprzywilejowane

Rozpoznanie pojazdów uprzywilejowanych jest kluczowe dla bezpiecznego poruszania się po drogach. Pytanie: „Czy pojazd, który ma włączone sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jest pojazdem uprzywilejowanym?” – odpowiedź: NIE. Aby pojazd był uznany za uprzywilejowany, musi spełniać dodatkowe warunki, takie jak włączone światła mijania lub drogowe. Samo posiadanie sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej nie wystarcza.

Funkcja poduszki powietrznej a pasy bezpieczeństwa

Znajomość zasad działania systemów bezpieczeństwa w samochodzie jest niezbędna. Pytanie: „Czy poduszka powietrzna spełni swoją funkcję w czasie wypadku, jeżeli nie zapniesz pasów bezpieczeństwa?” – prawidłowa odpowiedź to: NIE. Poduszka powietrzna jest skuteczna tylko wtedy, gdy współdziała z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Bez pasów, wystrzelenie poduszki może prowadzić do poważnych urazów głowy lub kręgosłupa.

Sygnalizowanie zmiany toru jazdy

Pytanie: „Czy zmieniając nieznacznie tor jazdy pojazdu w obrębie dotychczas zajmowanego pasa ruchu, masz obowiązek sygnalizować to wcześniej kierunkowskazem?” również budzi wiele wątpliwości. Odpowiedź: NIE. Kierunkowskaz jest wymagany przy zmianie pasa ruchu, ale nie przy nieznacznej korekcie toru jazdy na tym samym pasie.

Pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu po zabraniu pasażera

Kolejne podchwytliwe pytanie to: „Czy włączając się do ruchu po zabraniu pasażera, masz pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem, który skręca w lewo na stanowisko postojowe?” – odpowiedź: NIE. Zgodnie z Art. 17 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym, kierowca włączający się do ruchu musi ustąpić pierwszeństwa innym pojazdom.

Znaki pionowe i obowiązek zatrzymania

Pytania dotyczące znaków drogowych często wprowadzają w błąd zdających. Pytanie: „Czy masz obowiązek zatrzymać się w wyznaczonym miejscu?” odnosi się do sytuacji bez znaku „STOP” lub sygnalizacji świetlnej. Odpowiedź: NIE. Jeżeli nie ma znaku „STOP”, kierowca nie ma obowiązku zatrzymywania się przed przejazdem kolejowym.

Jazda na wprost przez skrzyżowanie

Pytanie: „Czy kierujesz pojazdem silnikowym. Czy z zajmowanego pasa ruchu wolno Ci pojechać przez skrzyżowanie na wprost?” odnosi się do pasa przeznaczonego tylko dla rowerzystów. Odpowiedź: NIE. Znak P-23 wskazuje, że pas ruchu jest przeznaczony wyłącznie dla rowerów, a pojazdy silnikowe muszą skręcić zgodnie z oznaczeniami.

Znaki ostrzegawcze a przejście dla pieszych

Analiza znaków ostrzegawczych jest kluczowa na egzaminie teoretycznym. Pytanie: „Czy widoczne znaki ostrzegają o zbliżaniu się do przejścia dla pieszych?” – odpowiedź: NIE. Znaki takie jak A-17 „Dzieci” i A-12 „Zwężenie obustronne” nie odnoszą się do przejścia dla pieszych. Za to znak A-16 „Przejście dla pieszych” ostrzega o przejściu.

Wnioski i porady dla zdających

Przygotowanie do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy kat. B wymaga gruntownej znajomości przepisów ruchu drogowego i umiejętności logicznego myślenia. Oprócz rozwiązywania testów, warto studiować szczegółowe przepisy i zrozumieć zasady ruchu drogowego. Ważne jest także, aby nie spieszyć się z odpowiedziami i dokładnie czytać każde pytanie. Przygotowanie teoretyczne jest nie tylko warunkiem zdania egzaminu, ale przede wszystkim podstawą bezpiecznego poruszania się po drogach.

Opublikuj komentarz