Ładowanie

Najtrudniejsze pytania na egzaminie teoretycznym

Najtrudniejsze pytania na egzaminie teoretycznym

Przyjęło się, że to do egzaminu praktycznego podchodzi się nawet kilka (a rekordziści znacznie więcej) razy i jest on trudniejszy do zdania niż egzamin teoretyczny. I jest w tym na pewno dużo prawdy. Jak się jednak okazuje, pytania na egzaminie teoretycznym również potrafią sprawić nie lada problem. Przyjrzyjmy się więc tym, które znalazły się w kategorii pytań sprawiających zdającym największą trudność.

1. Poruszasz się na drodze dwujezdniowej szybkiego ruchu. Przed Tobą, na lewym pasie jedzie samochód.

Czy w przedstawionej sytuacji masz obowiązek zrezygnować z wyprzedzania, jeżeli kierujący pojazdem poprzedzającym włączył prawy kierunkowskaz?

Odpowiedź: NIE
Kierujący pojazdem ma obowiązek przed wyprzedzaniem upewnić się w szczególności, czy kierujący, jadący przed nim na tym samym pasie ruchu, zasygnalizował zamiar wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. Przepis ten mówi więc o pojeździe znajdującym się na tym samym pasie, na którym i my się znajdujemy. W przypadku, gdy mówimy o pojeździe na sąsiednim pasie ruchu, nie ma przepisu nakazującego nam wstrzymanie manewru, jeśli kierowcy nie tworzą dla siebie zagrożenia.


2. Kolejne pytanie dotyczy poziomu oleju silnikowego. Co ciekawe, niemal 60% osób potrafi na nim… polec.
W którym miejscu wskaźnika bagnetowego powinien znajdować się ślad oleju, aby oznaczało to, że jego poziom jest nieprawidłowy?

A/ Powyżej znaku „MAX”
B/ Pomiędzy znakami „MIN” i „MAX”
C/ Niewiele powyżej znaku „MIN”

Odpowiedź: A
Należy wiedzieć, że prawidłowy poziom oleju znajduje się pomiędzy zaznaczonymi na wskaźniku bagnetowymi znakami MIN oraz MAX. Poziomy poniżej MIN, czy też powyżej MAX oznaczają nieprawidłowości. Dodajmy, że sytuacja, w której poziom oleju widoczny jest powyżej znaku MAX, jest zagrożeniem dla silnika i może skutkować ponadnormatywnym wzrostem ciśnienia.

3. Przyjrzyjmy się pytaniu, które weryfikuje znajomość znaku drogowego B-5.
Czy jadąc samochodem osobowym o dopuszczalnej masie całkowitej 3 tony, możesz skręcić w prawo za tym znakiem?

Odpowiedź: TAK
Widniejący na zdjęciu przy tym pytaniu znak oznacza zakaz ruchu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Masa widniejąca na tablicy mówi nam więc, że zakaz dotyczy zespołu pojazdów lub pojazdu, którego dopuszczalna masa całkowita przekracza masę podaną na znaku lub tabliczce. Jadąc więc samochodem osobowym, ten znak Cię nie dotyczy i możesz wykonać manewr skrętu w prawo.

4. Pojazd dla osób niepełnosprawnych = pojazd uprzywilejowany? Niekoniecznie.
Czy pojazd wiozący osoby niepełnosprawne jest pojazdem, wymuszającym na nas zachowanie szczególnej ostrożności?

Odpowiedź: NIE
W pierwszej kolejności chciałeś odpowiedzieć: TAK? I z punktu widzenia bezpieczeństwa drogowego jest to prawidłowa odpowiedź, jednak… pojazd, który został przeznaczony do przewozu osób niepełnosprawnych (kwadratowa tablica barwy niebieskiej z międzynarodowym symbolem wózka inwalidzkiego w białym kolorze) nie jest pojazdem uprzywilejowanym. Kierujący tym pojazdem, jest zobowiązany do tego, aby włączyć światła awaryjne podczas – co jest bardzo istotne – wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej. Szczególną ostrożność powinieneś więc zachować podczas omijania tego pojazdu, jednak tylko, gdy wsiada lub wysiada z niego niepełnosprawna osoba.

5. Różnice między znakami ostrzegawczymi A-32 a A-15.
Czy ten znak (A-32) ostrzega o możliwości poślizgu pojazdu spowodowanego zawilgoceniem jezdni?

Odpowiedź: NIE
Aby odpowiedzieć na to pytanie prawidłowo, należy znać różnicę między znakiem oszronienia jezdni A-32 a śliską jezdnią A-15. Widoczny przy tym pytaniu znak ostrzega o „stałym bądź okresowym oszronieniu jezdni lub gołoledzi”. Nie należy mylić tych pojęć z mokrą nawierzchnią, występującą po opadach. O tym mówi znak A-15 „śliska jezdnia”.

6. Pojazdy szynowe niezwykle często sprawiają zdającym trudność, czego dowodem jest poniższe pytanie.
Czy masz pierwszeństwo przed pojazdem szynowym skręcającym w prawo do zajezdni ?

Odpowiedź: NIE
Prawo o ruchu drogowym – Art. 25 ust. 1 i 2 mówi, że kierujący pojazdem, który zbliża się do skrzyżowania, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. Przepisu nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża. W tym przypadku należy mu ustąpić i umożliwić swobodny zjazd ze skrzyżowania.

7. Zbliżasz się do przejazdu kolejowego i widzisz krzyż św. Andrzeja – co robisz? Czy masz obowiązek zatrzymać się w wyznaczonym miejscu? (na zdjęciu widzimy krzyż św. Andrzeja)

Odpowiedź: NIE
Kierujący pojazdem nie ma obowiązku zatrzymywania się widząc ten znak, ponieważ nie występuje tu znak STOP ani sygnalizacja świetlna. Krzyż św. Andrzeja informuje nas o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego jednotorowego. W sytuacji, gdyby za tym znakiem widniał znak STOP, kierowca ma obowiązek się zatrzymać. W opisywanym przypadku, nie.

8. Znak informacyjny – D-3. Może być mylący.
Czy ten znak informuje Cię, że na najbliższym skrzyżowaniu masz obowiązek jechać prosto?

Odpowiedź: NIE
Znak ten oznacza początek lub kontynuację drogi, lub jezdni, na której ruch odbywa się w jednym kierunku. Często myli się go ze znakiem nakazu jazdy prosto. Znak D-3 jedynie informuje nas o drodze jednokierunkowej. Na najbliższym skrzyżowaniu bez problemu można zmienić kierunek jazdy.

9. Mżawka, gołoledź i opad gradu – czy wiesz, czym się różnią? W jakich warunkach atmosferycznych zmniejszona zostaje możliwość wystąpienia poślizgu?

A) Gołoledź,
B) Mżawka,
C) Opad gradu.

Odpowiedź: C
To właśnie mżawka ze wszystkich powyższych odpowiedzi w najmniejszym stopniu przyczynia się do wystąpienia poślizgu. Należy przy tym pamiętać, że to grad i gołoledź są zjawiskami, które pokrywają podłoże warstwą lodu, zwiększając tym samym ryzyko poślizgu. Mżawka też daje taką możliwość, jednak o wiele mniejszą niż pozostałe wymienione.


10. System ABS w samochodach i jego rola.
Jaką funkcję spełnia układ przeciwblokujący ABS stosowany w pojazdach?

A. Ułatwia zmianę toru jazdy w czasie hamowania.
B. W każdych warunkach skraca drogę hamowania.
C. Zapobiega zerwaniu przyczepności kół napędowych podczas rozpędzania pojazdu.

Odpowiedź: C
ABS ma zapobiec blokowaniu kół, a tym samym umożliwić kierowcy wykonanie manewru na drodze. Pojazd, który hamuje na zablokowanych kołach, przestaje być kierowalny i… porusza się tam, gdzie chce.

Powyżej przytoczyliśmy wybrane z większej grupy trudnych pytań zagadnienia, które najczęściej sprawiają zdającym trudność. Należy dodać, że jest ich o wiele więcej. Jak również widać na przykładzie powyższych pytań, oprócz samej znajomości przepisów, niezwykle istotna jest umiejętność czytania ze zrozumieniem. Wielu kursantów dobrze interpretuje sytuacje na drodze, czy też znaki, jednak czasem podchwytliwa konstrukcja zdania może całkowicie zmienić jego sens. Najważniejsze, aby do egzaminu z teorii podejść na spokoju oraz… na chłodno.

Opublikuj komentarz